Voor veel mensen die in sales en marketing werkzaam zijn bestaat ‘CRM’ uit een het adresboek van het gebruikte mailprogramma in combinatie met de contacten in de smartphone. En vaak is dat ook genoeg. Business is immers mensenwerk en als je een overzichtelijk aantal klanten en relaties bedient is een uitgebreid systeem met workflows en dergelijk niet direct noodzakelijk. Maar wat als je nu in een team werkt? Met bijvoorbeeld 4 of 5 sales mensen die veel onderweg zijn, een marketeer op kantoor en telesales agents die afspraken inplannen?
Er is dan mogelijk veel winst te behalen door de implementatie van CRM doordat taken efficiënter op elkaar kunnen worden afgestemd en informatie over klanten makkelijker kan worden gedeeld. Winst die ten goede komt aan de capaciteit van de salesorganisatie en hen in staat stelt hun relaties beter te bedienen.
Maar welke CRM-tool is dan het meest geschikt? Is het belangrijk een tool te kiezen waar ‘alles’ in zit? Dat naadloos integreert met backoffice en bovendien meegroeit met de organisatie? Dat kan, en dan zijn Microsoft CRM, Update CRM, Sage CRM en bijvoorbeeld Salesforce en Sugar CRM goede opties. Vergis u echter niet, deze systemen zijn compleet en daarmee mogelijk ook een grote stap voor uw organisatie. In dat geval is het een goed idee om klein te beginnen.
Er is een aantal CRM oplossingen beschikbaar (zoals Nimble, Batchbook, Capsule, Insightly, Highrise, Zoho) dat een hele aardige set aan basisfunctionaliteiten biedt. Genoeg om op een moderne (koppelingen met social media), flexibele (cloudsoftware, geen installatie nodig) en economische (lage kosten per user, per maand opzegbaar) manier vertrouwd te raken met de principes en voordelen van CRM. De systemen blinken uit in gebruiksgemak, bieden mobiele toepassingen en zijn dus al snel populair bij de veeleisende salesmensen. De beperkingen in functionaliteit worden opgelost door het bieden van goed integratiemogelijkheden met Office365, Gmail, en emailmarketingtools als Mailchimp.
Zeker het proberen waard!