Voeg waarde toe in meerdere stappen
In sales is het werken met een salesfunnel belangrijk om goed zicht te houden op de pipeline. Wie is in de markt voor mijn dienst/product, waar heb ik contact, waar liggen de kansen en welke stadium in het salesproces verdient aandacht? Een veel gemaakte fout is dat de stap van ‘kans’ naar ‘scoren’ te snel wordt gezet. In de praktijk blijkt dat er meerdere ‘waardevolle contacten’ moeten zijn om tot zaken te komen. Er moet een relatie opgebouwd worden. Immers, het overgrote deel van de beslissingen in B2B volgt na 5 tot 10 contacten!

Gebruik Social Media in uw verkoop strategie
Social Media vormen een waardevolle bron van informatie over wat uw relaties bezighoudt. Op Linkedin, Facebook en Twitter delen uw potentiele klanten zaken die hen blij maken of waar ze zich aan ergeren. Informatie die u kunt gebruiken om op het juiste moment een relevante communicatie op te starten. Contact waarmee u waarde opbouwt. Zorg er daarom voor dat u Social Media integreert in uw CRM. Zo kunt u de signalen van de voor u waardevolle prospects en klanten vertalen naar een relevante conversatie en zo uw relaties stapsgewijs opbouwen.

Opereer mobiel en in the cloud
De maatschappij is 24/7. Altijd en overal bereikbaar zijn is geen uitzondering meer en om de balans met uw sociale en commerciële leven goed te kunnen managen wilt u niet afhankelijk zijn van een kantooromgeving om informatie van uw relaties te raadplegen en te updaten. Cloud oplossingen bieden goede mogelijkheden om data over verschillende devices heen synchroon te houden. Zo kunt u onderweg of thuis verder met waar u op kantoor mee gestart bent. En andersom natuurlijk, want soms heeft ‘kantoor’ even niet de hoogste prioriteit.
Veel software fabrikanten spelen in op eerder genoemde ontwikkelingen. Bijvoorbeeld Microsoft (combinatie Office365 en CRM Online) en Nimble. Laatstgenoemde CRM pakket is helemaal opgezet vanuit de Social CRM gedachte en biedt ook in de ‘free’ variant al hele aardige mogelijkheden. Mooie gelegenheid om kennis te maken met Social CRM!

Links:
Microsoft CRM: http://www.microsoft.com/en-us/dynamics/crm-social.aspx
Nimble: http://www.nimble.com/how-it-works/